Az elmúlt hónapokban egyre több nemzetközi vállalat jelentette be, szigorít az otthoni munkavégzési lehetőségeken, kisebb-nagyobb mértékben visszahívja dolgozóit az irodába.
Többnyire arról számolnak be a cégek – pl az Amazon, a Disney, az X, a SAP -, hogy a covid idején még szükségszerűnek bizonyult otthoni munkavégzéssel a vállalatok hatékonysága inkább romlik. Az egyes munkavállaló ugyanis dolgozhat becsületesen, hatékonyan, ám a vállalati összteljesítmény így is csökken.
Mi okozhatja ezt az ellentmondást?
A hibrid működés új megoldásokat igényel a hatékony együttműködésre, a döntéshozatalra és a munka megszervezésére. Másképpen kell kommunikálni a vezetőknek egymással és a munkavállalókkal, a középvezetők más módon osztanak feladatot, kérnek számon, s értékelik a teljesítményt. A vállalati kultúra átalakul, plusz energiákat kell szánni a különböző osztályok, területek közötti koordinációra, a szinergiák jobb kiaknázására is.
Találkoztam olyan vállalattal, ahol két fontos terület két különböző napon, egyeztetés nélkül tartotta az operatív értekezleteit, s fontos döntésekben eltartottak egymástól. Volt olyan, hogy egy kulcspozícióban lévő munkavállaló saját szakállára kezdett dolgozni, és néhány hónap alatt kiszervezte a saját másodállásába a cég kisebb ügyfeleit. Olyan helyzetről is tudok, hogy fontos határidőről azért maradt le egy vállalkozás, mert a csapaton belüli információátadás nem működött gördülékenyen.
Ezek az esetek főként azért történhettek meg, mert a hibrid működés alapjait nem tervezték meg kellő körültekintéssel. A vezetők felelőssége, hogy – ha szükséges, akkor szervezetfejlesztői, tanácsadói segítséggel – újragondolják a folyamataikat, és azokat a megváltozott körülményekhez alakítsák.
Neked milyen tapasztalataid vannak erről? Találkoztál hasonló anomáliákkal?